W dniu 2 grudnia odbyło się kolejne spotkanie Komisji Mieszanej w Nordzucker Polska.
Podczas posiedzenia ustalono, że w przyszłej kampanii 2022/2023 Producent cukru podnosi ceny za buraki kontraktowane na wszystkie warianty cenowe o kwotę 3,00 Euro/t.
Podany wzrost dotyczy zatem również kontraktów wieloletnich.
Dodatkowo w kampanii 2022/2023 Nordzucker Polska będzie kupował buraki ponad kontraktowane po cenie buraków kontraktowanych.
Kontraktacja trwa. Premia za kontraktację w kampanii 2021/2022 i „lojalność” w przyszłej obowiązuje w wysokości 1,50 Euro/t.
Zdaniem strony związkowej jest to zdecydowanie za mało. Aby dorównać konkurencji strona plantatorska uważa, że premia ta powinna być podniesiona o kolejne 2,00 Euro. Wtedy można mówić o poszanowaniu dotychczasowych plantatorów i pozyskać kontraktację na przyszły sezon.
Również strona plantatorska wskazuje, że w przypadku znacznej inflacji oraz zmiany warunków rynkowych zastrzega sobie możliwość powrotu do negocjowania cen buraków na kampanię 2022/2023.
Niestety decyzje o podniesieniu cen mogą okazać się spóźnione gdyż większość plantatorów ma już zaplanowaną strukturę upraw. Dlatego w większym stopniu na wahania rynku należałoby reagować na postulaty strony plantatorskiej. I to Producent cukru musi zrozumieć. A przypominam, że Związki przedstawiały problemy i zagrożenia związane z kontraktacją i uprawą buraka, już w grudniu ubiegłego roku.
Nordzucker Polska w możliwie krótkim okresie ma rozważyć propozycje strony związkowej i się do tego ustosunkuje.
Sylwester Kamyszek